Something Special here...

Related Posts with Thumbnails

Friday, June 24, 2011

Kulit Berkedut Tanda Tulang Rapuh.

Lamanya tak buka rumah ni.. dah banyak sawang nampaknya, banyak tenaga nak kena guna untuk operasi membersih ni.. laratke?? hehe... sesuai dengan peningkatan usia, tenaga pun dah makin kurang, kulit pun dah semakin kedut dan tulang pulak dah semakin rapuh... dalam bahasa Pak Nil dipanggil 'kertu' haha.. Jadi eloklah beringat ye!
Cerita pasal kulit dan tulang di sini saya ada sedikit info yang amat berguna:

Semakin hari semakin kita berusia dan semakin berusia pula maka terdapatlah tanda-tanda berkedut di wajah.

Jika ingin tahu kesihatan tulang, belek sahaja muka dihadapan cermin dan kira garisan kedut yang kelihatan pada wajah anda.

Sekiranya garis penuaan dan kedutan semakin jelas, ia bermakna kepadatan tulang anda semakin berkurangan, terutamanya pada wanita menopause.

Merungkai kaitan kedutan dengan kesihatan tulang wanita, Pakar Endokrin Reproduktif daripada Fakulti Perubatan Uneversity Yale Amerika Syarikat, Dr. Lubna Pal memberitahu, tulang dan kulit dihasilkan oleh kelompok protein yang sama disebut kolegen.

Pertambahan usia akan menyebabkan pengeluaran kolegen menyusut sekaligus mengurangkan keanjalan kulit dan mengakibatkan kulit berkedut.

Pengurangan ini akan mempengaruhi kepadatan tulang.

Dalam satu kajian yang membabitkan 114 sukarelawan wanita yang berumur 30-an hingga 50-an, dengan menggunakan alat Durometer untuk pemeriksaan keanjalan kulit manakala sinar X pula untuk menguji kepadatan tulang responden.

Hasilnya wanita yang mempunyai kedutan paling banyak memiliki tulang yang lebih rapuh berbanding wanita yang kulitnya masih anjal.

No comments: