Something Special here...

Related Posts with Thumbnails

Monday, January 11, 2010

Betul tak...?

"Kak macammana nak bagi suami selalu sayang kat kita? dah letih ni...nak bercakap sepatah pun susah tapi bila bercakap mesti ada benda nak di gaduhkan, tak tahulah ada aje yang tak kena. Saya jeles tengok akak dengan abang very loving couple. Saya boleh rasa bila tengok cara abang pandang akak penuh dengan kasih sayang dan penghargaan. Saya tak dapat macam tu dari suami saya! Rasa macam nak tinggalkan aje..Macammana ya kak?"

Haa.. seorang lagi teman datang mengadu hal dan masalah rumahtangga. 'Start pukul berapa tadi u cakap dengan akak?' "Nape kak sibuk ke?" 'tak..sebab lepas ni nak kena hantar u bil, kira per hour ye!' kahkah...kami sama-sama ketawa.
'Kalau masih boleh ketawa tu kira ok lagilah..takdelah masalah sangat pun... dia sayanglah tu kalau tidak takkan masih jadi suami u, cuma mungkin dia ada masalah di tempat kerja atau apa saja masalah lain yang dia mungkin tak nak beritau u, communicatelah dengan dia selalu, cakap dengan dia u sedia dengar apa pun perkara atau masalah yang membelenggu fikirannya, tapi u nak kena open your mind jangan pulak bila dia cerita u melenting jadi marah, dengar apa dia cakap be a good listener kalau dia need your opinion barulah u cakap'.

Ini kata seorang motivator 'hanya orang yang penuh kasih sayang terhadap orang lain disekelilingnya sahaja yang layak mendapat penuh kasih sayang dari orang disekelilingnya, dan firman Allah "lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik dan begitulah sebaliknya" jadi maknanya disini kita kena jadi seorang yang pengasih dan penyayang terlebih dulu untuk mendapat kasih dan sayang dari orang lain dan jadi wanita yang terbaik untuk mendapat lelaki yang terbaik, betul tak? bukanlah maknanya kita ni tak baik atau tak pengasih dan penyayang tapi mungkin belum cukup, kena tambah lagi,lagi dan lagi...doakan yang baik-baik untuk suami selalu kerana keberkatanNya akan kita dapat bersama-sama. Amalkan doa dari surah Ali 'Imran ayat 31 selepas solat lima waktu, insyaallah kita akan sentiasa di kasihi oleh setiap insan di sekeliling kita terutama suami dan anak-anak. Akak cakap ni sebenarnya untuk mengingatkan diri sendiri supaya jangan lupa'. Ok times up...

Manusia selalu tak nampak atau lupa benda atau perkara yang ada di depan mata tapi sibuk mencari dan mengejar benda atau perkara yang tak ada depan mata. Yang ada di genggaman itu sudah pasti kita punya. Semoga kita tidak menjadi manusia yang lupa, lalai dan leka.

1 comment:

Shazlin Sha said...

mcm perli aku aje part yg last2 tu! uuhaa..aku nak jd baiklah ni..nora help me....